Regionsök
Radiesök Välj

Region/Län

Blekinge län
Dalarnas län
Gotlands län
Gävleborgs län
Hallands län
Jämtlands län
Jönköpings län
Kalmar län
Kronobergs län
Norrbottens län
Skåne län
Stockholms län
Södermanlands län
Uppsala län
Utomlands
Värmlands län
Västerbottens län
Västernorrlands län
Västmanlands län
Västra Götalands län
Örebro län
Östergötlands län

Kategorier

Administration/Kontor
Bygg/Anläggning
Data/IT
Drift/Underhåll
Ekonomi/Finans/Försäkring
Forskning/Vetenskap
Försäljning/Marknad/Affärsutveckling
Handel
Hotell/Restaurang/Turism
HR/Personal
Hälsa/Skönhet
Juridik
Kultur/Media/Design
Kyrkor/Trosamfund
Ledning/Chefer
Logistik/Transport/Lager
Projektledning
Teknik/Verkstad/Industri
Trainee/Exjobb
Utbildning
Vård/omsorg
Övrigt
Förstå din framtida arbetsgivare

Förstå din framtida arbetsgivare

Att prestera bra i anställningsintervjun handlar om att se de den större bilden, om att ha klämt de digitala finnarna i god tid och om din förmåga att läsa mellan raderna.
Erfarna rekryterare märker snabbt om kandidaten de har framför sig befinner sig i förställt läge – om det som sägs inte bottnar. Därför är det viktigt att i en intervjusituation vara påläst. För med kunskaper kommer självförtroende – och med självförtroendet kommer lugnet. Det är också klokt att vara utvilad och i form. En löprunda på morgonen, en lunchpromenad eller vad som nu fungerar med schemat är därför alltid en god idé. Får du kniviga frågor du inte är beredd på, svara då inte bara för att svara. Ta den tid du behöver för att formulera kloka svar baserade på det du hittills vet. Ställ motfrågor om du anser att det kan hjälpa dig till att svara mer balanserat. Gör läxan Kartlägg det aktuella företaget genom att studera dess webbplats. Hur ser marknaden ut och vad lyfter de själva fram som sina konkurrensfördelar? Var finns företaget representerat och hur många sysselsätter de? Hur ser finanserna ut? Knappa in företagsnamnet på allabolag.se och se efter. Skapa dig också en bild av hur eventuella konkurrenter presenterar sig. Sänd rätt signaler Följ det aktuella företaget i sociala medier och via eventuellt nyhetsbrev. Inte bara för att den information du serveras där ofta är färskare och av annan karaktär än det som publiceras på webben, utan också för att du själv kan uppmärksammas när företaget granskar sina flöden. Förbättra din digitala spegelbild Se över dina egna kanaler. Rensa inlägg som signalerar politiskt ställningstagande och dölj bilderna från sommarens fester. Det är också en fördel om din tidslinje inte visar att du klarat 227 banor i Candy Crush Saga. Gilla ”bra” siter om du inte redan gör det. Avfölj dåliga. Du vill framför allt signalera omvärldsbevakning och specialistkunskaper. Följ också några företag kopplade till privatekonomi, så som Avanza och Dagens Industri. Inte Bluestep eller Lyxfällan.